Clases de español - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Marieke en Peter - WaarBenJij.nu Clases de español - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Marieke en Peter - WaarBenJij.nu

Clases de español

Door: Marieke en Peter

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Peter

04 Juni 2010 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Maandag 24 mei tot en met Vrijdag 28 mei
Lessen gevolgd, dat is eigenlijk het voornaamste.
Dinsdag zijn we na school naar de watervallen van Bribri geweest. Met de bus, iets te laat uit gestapt dus een stukje terug lopen. Mooie lekker koele waterval. Even zwemmen en dan weer terug.
Costricaanse kookles gehad op woensdag, uhumm, de surinaamse dame in ons midden heeft roti gemaakt. Erg lekker.
Helaas niet gesurfd. Er zijn absoluut geen golven, jammer. Wel heel gaaf een luiaard met een jong gezien, heel laag in de boom. Natuurlijk geen camera bij ons, als je hier woont loop je daar niet meer constant mee op zak.
Vrijdag zijn we weer naar Bribri gegaan, deze keer helemaal tot in het dorp. We moesten namelijk pinnen en dat kan niet bij de bank in Puerto Viejo, daar werken onze passen niet. In Bribri wel. Bij de bank zien we een enorme rij staan, na vragen blijkt dat dat echt de rij voor de pin is. Nu is het ook het eind van de maand en begin van het weekend, misschien niet de slimste dag om geld te willen halen. Maar goed morgen was geen optie, als het dan niet lukte konden we ook niet binnen in de bank geld krijgen met de cc. Na dik 35 minuten zijn we aan de beurt. Wij zijn getainde pinners maar de lokale bovolking heeft er nogal wat moeite mee. Ze doen er best lang over soms en hele discussies als ze met een groepje voor de automaat staan. Bribri zelf is niet veel bijzonders. Een straat met winkels. We hebben nog handschoenen nodig voor ons werk met de schildpadden. We vragen wat rond en vinden verschillende. We hebben geen idee waar we ze voor moeten gebruiken dus gaan we uiteindelijk voor zachte stevige werkhandschoenen. Ook nog een leuk shirt gekocht en wat broodjes. ALs we klaar zijn om terug te gaan is het 1 minuut over 2 en om twee uur ging de bus. Nou dan wachten we dus een uurtje, geen punt, denken we eigenlijk niet eens over na. Moet je thuis de trein missen die 7 minuten later weer gaat dan heb je paniek, hier doen we daar niet aan. We hebben toch geluk, want de bus is iets verlaat en gaan om 10 over 2, mooi daar zitten we dus in. Moet je thuis de trein missen die 7 minuten later weer gaat, dan heb je paniek. Daar doen we hier niet aan.
`s Avonds nog even uit met de hele schoolgroep, twee meisjes gaan naar huis en we nemen afscheid in stijl. Bij texmex, dé bar.
Ook nog een kleine tegenslag deze week, we horen dat we niet in een gastgezin kunnen. We zouden moeten verblijven in een rangerstation op een slaapzaal. Dat lijkt ons helemaal niets. We willen door met het spaans oefenen. We vragen wat rond en vinden iemand die uit gandoca komt waar we eventueel bij zijn moeder kunnen wonen, maar dan kunnen we geen vrijwilligerswerk doen. Hmm niet goed. We schrijven wat mails naar de contact dame hier en in nederland. Dat we wel 1 week willen blijven en dan een week ergens anders heen gaan. (Als we bij die familie slapen die we zelf gevonden hebben kunnen we wel werken op hetzelfde strand bij een costaricaanse organisatie die hetzelfde doet, maar weinig middelen heeft.) We wachten af.

Zaterdag 29 mei
Naar het strand geweest en daar in zee een slang gezien. Na een half uur kijken en foto´s maken loopt er een jongen het water in die hem grijpt en aangevallen word. Blijkt het een stok te zijn, hij brak hem zo in tweeen, wel mooie foto´s van.
Helaas helaas nog steeds geen golf te bekennen. We lezen vandaag lekker en doen niets aan ons huiswerk. `s Avonds uit eten geweest, viel tegen beetje te europees en heftig wezen stappen, tijdens een regenbui komt er nog een luiaard de bar in. (De bar is hier gewoon een afdak.) Die wilde even schuilen en hangt wat aan het plafond boven alle flessen en mensen.

Zondag 30 mei
Niet uit bed te slaan, rustig aan vandaag. Even dobberen in zee is bijna teveel inspanning. Wel spijt dat we gisteren toch al niet ons vele huiswerk hebben gemaakt, dat doen we nu.

Maandag 31 mei tot Vrijdag 4 juni
Onze laatste week les, heel snel gegaan hier. De golven blijven uit, maar we worden wel steeds slimmer. Als schooluitje naar een botanische tuin geweest hier. Erg mooi weer een boel nieuwe planten en rare vruchten gezien. Aan het eind was er ook nog een proeverij, het leukste gedeelte bijna.
Ook heel goed nieuws, ze zijn geschrokken denken we van onze mail dat we maar een weekje willen blijven in Gandoca. Nu kunnen we toch bij een gastgezin voor het bedrag dat we in eerste instantie hadden afgesproken. Wel onder voorwaarde dat we vier weken blijven. En dat waren we nou net van plan.
Nog een boel skypen de laatste dagen, we hebben het idee dat dat niet kan in Gandoca al horen we dat er wel internet is. Eén dame in het dorp schijnt een aansluiting te hebben. En er is een telefooncel. Het is allemaal nog luxer dan we dachten. We hebben ook gehoord dat er een ieniemienie winkeltje is waar wat spulletjes, en voor Peter heel belangrijk, bier verkocht word. We redden ons dus wel.
Niet schrikken als er voorlopig even geen berichten zijn. We zitten in de rimboe.

• 04 Juni 2010 - 16:30

Je Vader En De Rest:

schooljaar is zo weer snel voorbij, nu eindelijk genieten van jullie welverdiende vakantie.

Klaas

• 06 Juni 2010 - 12:35

Edwin En Ria:

Leuk om jullie verhalen te lezen. Geweldige foto's ook!!
    Geniet ze en groetjes,
    de buurtjes

• 16 Juni 2010 - 07:20

Ella:

wat een schatje is die luiaard, kan die niet mee naar huis voor mij?als jullie nog tijd over hebben zou ik nog ff langs ecuador gaan haha,daar heb je ook zulke mooie bomen en bloemen!

• 29 Juni 2010 - 19:38

Marco:

Ola, esta muy beuno verslago de viago. Aqui ahora muy besteca ariba epluma abago de Hermod a Stavanger.
    Muy pleziero mas, Marco